ПРОФІЛАКТИКА
шкідливих звичок потребує радикальних змін. Суть їх - у превентивній ро-
боті, яка
обмежувальним, примусовим заходам протиставляє захисну, охоронну, профілактичну
роботу.
На жаль, у вихованні дітей знижується роль сім¢ї.
Зростає кількість батьків, які
взагалі не виконують
виховних функцій
та своїх обов¢язків стосовно дітей. Бездоглядні діти, як правило,
жебракують, займаються бродяжництвом, крадіжками, втягуються в злочинну
діяльність.Для цієї категорії дітей характерне живання алкогольних напоїв,
токсичних та інших наркотичних речовин. Усе частіше їх використовують розповсюджувачі
наркотиків, вони зазнають зґвалтувань, їхні життя і здоров¢я перебувають під загрозою, та й самі вони
стають дедалі не безпечнішими соціально.
ПРОБЛЕМИ ПРЕВЕНТИВНОГО ВИХОВАННЯ
НЕПОВНОЛІТНІХ
Термін "превентивний” означає
"запобіжний”(за-
хисний) .
Унаслідок
деформації соціально-економічних умов сталася дезорієнтація звичайних моделей
поведінки значної частини населення, втрата психічної стійкості проти впливу
негативних чинників у соціальній, інформаційній, міжособистісній, сімейній
сферах.
Молодь України формується в складних
соціокультурних умовах, і на школі позначаються всі економічні й політичні
розбіжності, нестабільність соціальних процесів, криміногенність товариства.Так
кожний четвертий злочин здійснюють неповнолітні, причому 70%- у стані алкогольного або наркотичного сп¢яніння.32% підлітків вживають алкоголь. Зафіксовано
зростання ВІЛ- інфікованих, з яких 95%- це наркомани.
В Україні спостерігається об¢єднання декі-
лькох чинників
епідемії СНІДу: соціальна й еко-
номічна
нестабільність, поширення іньєкційного вжитку наркотиків, та торгівлі ними як
бізнесу.
Підростають наші
діти... Із маленьких безпоміч-
них дітлахів вони
перетворюються на підлітків.
Сьогодні мені б
хотілося запропонувати вам за-
мислитись про
шкідливі звички, що підстеріг-
гають на життєвому
шляху кожну людину, що здатні перекреслити все життя.
Будь- яка звичка з¢являється не випадково. В основі її покладено
механізм підживлення.
ЗВИЧКИ-це
автоматизовані дії, які виявляють-
ся незалежно
від бажань людини.Якщо
звичка отримала неодноразове позитивне підживлення, то вона закріплюється і
позбавитись її буде важ-
ко.Проблему
шкідливих звичок вирішують і пси-
хологи, і
педагоги, зі шкідливими звичками дітей борються і батьки.
ЧОМУ ПІДЛІТКИ ПОЧИНАЮТЬ ПАЛИТИ,
ВЖИВАТИ АЛКОГОЛЬ?
Результати
обслідувань школярів, які мають шкідливі звички, дозволили скласти так званий
рейтинг причин, що, на думку самих підлітків, відіграли найважливішу роль у
прийнятті ними згубного рішення.
1.Бажання
походити на своїх друзів, знайомих,
відповідати своїй групі однолітків.
2.Бажання відчути
нові приємні відчуття, про які
так багато розповідають освідчені знайомі.
3.Цікавість,
прагнення випробувати себе у новій,
майже екстремальній ситуації.
4.Вплив
авторитетної для підлітка людини.
5.Прагнення забутися,
розслабитися, зняти нап-
ряг, неприємні відчуття.
6.Прагнення
демонстративного протесту.
ЧИ ВАРТО ОБГОВОРЮВАТИ З ДИТИНОЮ
ПРОБЛЕМУ ШКІДЛИВИХ ЗВИЧОК, ЯКЩО
ВОНИ Є У БАТЬКІВ?
Існує дві
головні причини, через які батьки ухи-
ляються від розмов з дитиною про тютюн та ал-
коголь:
1- батьки вважають, що не мають права говорити
про це, адже самі палять або
вживають алко-
голь;
2- батьки не вважають за необхідне торкатись
цієї проблеми, тому що самі
не палять і не
вживають алкоголь і гадають,
що їхнього
прикладу для дитини
достатньо.
Проте, на практиці буває і так, що позитивна ат-
мосфера в родині сама по собі не виховує в ди-
тині протидію зовнішньому впливу.Тож і в цьо-
му випадку підлітку потрібна батьківська порада.
Що ж допоможе дитині протистояти біді?
1-внутрішній самоконтроль і визначення життє-
вої мети;
2-любов до батьків, бажання бути поряд з ними;
3-можливість активної участі в суспільному жит-
ті ( відвідування
гуртків,спортивних секцій);
4-бажання вчитися, успіхи в навчанні;
5-визнання і заохочування з боку оточуючих.
ЯК ДІЗНАТИСЯ, ЩО ДИТИНА ЩОСЬ ВЖИВАЄ?
Багато батьків
побоюються того, що їхня дитина робить чимало небезпечних речей, а вони про це
не підозрюють.Батьки мають обов¢язково звер-
нути увагу на
такі зміни у поведінці дитини:
1.Раптова зміна
друзів.
2.Різке
погіршення поведінки.
3.Зміна у
харчуванні, смакових звичках.
4.Випадки
забудькуваті, недоладної мови.
5.Різкі зміни
настрою.
6.Повна втрата
попередніх інтересів.
7.Раптові
порушення координації рухів.
8.Часте
згадування наркотиків, алкоголю під час
жартів та розмов.
9.На фоні повного
здоров¢я- розширені зіниці,
почервонілі очі, кашель, нежить, блювання.
Однак бути
уважним до дитини- це не значить пильно наглядати за кожним її кроком і підоз-
рювати в усьому
поганому.Це значить- любити і підтримувати її.
Превентивну
роботу необхідно спрямувати пере-
дусім на
неповнолітніх.Педагогічний аспект ви-
ховання дітей
молодшого шкільного віку, схиль-
них до негативних
проявів у поведінці, нині вивчено мало.Стосується він спадкоємності в роботі
дошкільної і шкільної ланок.Цей процес виховної діяльності потребує особливої
уваги з ряду причин:
1.Старший
шкільний період- останній етап по-
чаткової ланки соціалізації дитини на рівні дитячого садка.В цьому віці
відбуваються іс-
тотні зміни в психічному житті дитини.Така зміна життєвої позиції
призводить до прояву або посилення вже наявних відхилень у пове-
дінці дитини, а також виникнення нових труд-
нощів у пристосуванні до майбутнього шкіль-
ного життя.
2.Існує
дуже обмежена кількість досліджень, які враховували б нову суспільно- політичну
й соціально- економічну ситуацію в країні, що істотно впливає на завдання
педагогічної діяльності, потребує нових підходів до орга-
нізації виховання дітей.
3.Великий вплив на формування
особистостідитини, на
виникнення і розвиток негативних проявів у поведінці має склад сім*ї, загально
ос-
вітній рівень
батьків та їхні виховні позиції.
Тривожить
поглиблення останнім часом кризи самооцінки дітей підліткового віку.Причина
криється у відсутності можливості задовольнити потребу підлітка в суспільному
визнанні, що в свою чергу, затримує його особистісне самовизначення.Тому
підлітки тягнуться до ін-
тимно-особистісного
і стихійно –групового спіл-
кування з
однолітками ( вуличні компанії,не-
формальні групи,
де взаємне непорозуміння під-
літків із
дорослими переходить в інтеграцію).
Саме в процесі
стихійно- групового спілкування стійкого характеру набувають агресивність, під-
вищена
тривожність, замкнутість тощо.
Проблема пияцтва й алкоголізму в підліт-
ковому віці
останнім часом стала дуже актуаль-
ною.За статичними
даними, до 80% дорослих, хворих на алкоголізм, почали зловживати алко-
голем саме в
підлітковому віці.У підлітків дуже швидко відбувається психічна
деградація.Їхній інтелектуальний розвиток не відповідає вікові.
Профілактика (обов¢язкова
співпраця педагогів і батьків):
-учнів
треба ознайомити з деяким мінімумом соціально-психологічних знань загартування
волі з орієнтацією на гідні приклади; слід формувати в них правильну
самооцінку;
-групу,
що орієнтується на вжиток алкоголю, слід роз¢єднати;
-засоби
покарання мають бути обгрунтовани-
ми і справедливими.
ПОРАДИ ЩОДО ВСТАНОВЛЕННЯ ДОВІРИ МІЖ
ПІДЛІТКОМ І ДОРОСЛИМИ В КРИЗО-
ВИЙ ДЛЯ НИХ ПЕРІОД:
1.Уважно вислухайте підлітка. Прагніть до того,
щоб підліток зрозумів, що він вам не байдужий і ви готові зрозуміти і прийняти
його.
2.Запропонуйте свою підтримку та допомогу.
3.Поцікавтеся, що зараз найбільше турбує
підлітка.
4.Упевнено спілкуйтеся з підлітком.
5.У спілкуванні з підлітком використовуйте
слова, речення, які сприятимуть розвитку контакту: розумію, звичайно, відчуваю,
хочу допомогти.
6.У розмові з підлітком дайте йому зрозуміти, що
він потрібен іншим і унікальний як особистість.
7.Недооцінка гірша, ніж переоцінка.Надихайте
підлітка на високу самооцінку.Вмійте слухати, довіряти і викликати довіру в
нього.
8.Звертайтеся по допомогу, консультацію до
спеціаліста, якщо вас щось насторожило в поведінці підлітка.
Фізичний аспект
життєдіяльності дитини
Анкета для батьків
1. Дитина
регулярно займається фізкультурою ( спортивна секція, вправи, гімнастика).
1. Моя дитина
займається фвізкуьтурою рідко і без задоволення.
2. У вихідні
дні ви з дитиною буваєте за містом, на природі.
2. Для спільних
прогулянок не вистачає часу.
3. Дитна їсть у
помірних кількостях, із задоволеням, і все, що запропонують.
3. У дитини
проблеми з апетитом (їсть дуже мало, багато, вибірково).
4. Дитина
засинає вчасно, просинається легко.
4. Дитина не
хоче лягати спати і просинається з труднощами.
5. Дитина
одержує задоволення від комфорту і затишку в домі.
5. Дитина
байдужа до чуттєвих компонентів повсякденного життя
.
6. Дитині
подобається носити красивий одяг.
6. Дитині
байдуже, як і в що вона одягнута.
7. Дитина сама
просить поміняти брудний одяг.
7. Може
одягнути брудний одягш, не проявляє ініциативи в тому, щоби поміняти одяг
Цей опитувальник
не має „ключа”, тому що в ньому немає „секретного замка”: усе, що зліва, більше
відповідає потребам дитини в розвитку. Якщо в якійсь сфері справа відмічено 2-3
висловлювання , на це слід звернути увагу батьків.